TUS – Trening Umiejętności Społecznych

  • Co to jest TUS?
    TUS czyli Trening Umiejętności Społecznych to forma terapii realizowana w grupie rówieśniczej ukierunkowana na uczenie się przez dzieci efektywnych sposobów funkcjonowania społecznego. W grupie liczącej 4 do 6 uczestników dzieci w bezpieczny sposób, bez oceniania, w atmosferze akceptacji i zrozumienia dzieci uczą się budować relacje z rówieśnikami. Podczas zabaw i gier oraz w trakcie sytuacji społecznych tworzonych przez certyfikowanych terapeutów dzieci uczą się jak tworzyć satysfakcjonujące relacje z innymi, jakie zachowania są społecznie akceptowalne, a jakie nie, jakich granic nie należy przekraczać, uczą się odczytywać i nazywać emocje, gesty i mowę ciała, W czasie zajęć wspierane są:
    • komunikacja – umiejętność słuchania, reagowania na wypowiedzi innych, zadawanie pytań;
    • umiejętności społeczne – nawiązywanie kontaktu wzrokowego, tworzenie i utrzymywanie granic, pomaganie innym, rozwiązywanie konfliktów;
    • radzenie sobie w trudnych sytuacjach – nauka asertywności, proszenie o pomoc;
    • emocje – rozpoznawanie, nazywanie, stopniowanie;
    • budowanie własnej tożsamości- odkrywanie swoich cech, mocnych i słabszych stron.
    Ważne, by grupa była na podobnym poziomie wiekowym, poznawczym, intelektualnym i komunikacyjnym – wówczas formy wsparcia będą adekwatne do możliwości każdego uczestnika, aby mógł w pełni skorzystać z zajęć.
  • Jak wyglądają zajęcia TUS?
    Trening Umiejętności Społecznych to regularne spotkania, raz w tygodniu, w tej samej grupie uczestników. Ta systematyczność zajęć i niezmienność grupy są ważne, by uczestnicy czuli się bezpiecznie i mieli możliwość rozwijania swoim umiejętności w środowisku, któremu ufają.
  • Do kogo skierowane są zajęcia TUS?
    Zajęcia TUS skierowane są do dzieci:
    • z diagnozą całościowych zaburzeń rozwoju (Zespół Aspergera, Autyzm), lub z podejrzeniem występowania zaburzeń rozwojowych;
    • mających trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu kontaktów społecznych;
    • nieśmiałych, wycofanych społecznie;
    • mających trudności z przestrzeganiem norm społecznych;
    • z trudnościami z adaptacją do nowych sytuacji.
  • Jakie są najważniejsze cele zajęć?
    • kształtowanie i rozwijanie umiejętności społecznych;
    • kształtowanie i rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, poszerzanie zasobu słownictwa;
    • kształtowanie i rozwijanie umiejętności przestrzegania zasad;
    • uczenie się rozpoznawania emocji i potrzeb, znaczenia gestów, ekspresji mimicznej i ciała;
    • odreagowanie napięć emocjonalnych;
    • kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów i nabywanie umiejętności współpracy w grupie;
    • kształtowanie umiejętności radzenia sobie z porażkami i niepowodzeniami;
    • rozwijanie świadomości własnego ciała i własnej osoby;
    • rozwijanie zainteresowań i pobudzanie do nawiązywania relacji i interakcji rówieśniczych;
    • kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji, wyrażania własnych potrzeb i emocji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *