Co to jest TUS? TUS czyli Trening Umiejętności Społecznych to forma terapii realizowana w grupie rówieśniczej ukierunkowana na uczenie się przez dzieci efektywnych sposobów funkcjonowania społecznego. W grupie liczącej 4 do 6 uczestników dzieci w bezpieczny sposób, bez oceniania, w atmosferze akceptacji i zrozumienia dzieci uczą się budować relacje z rówieśnikami. Podczas zabaw i gier oraz w trakcie sytuacji społecznych tworzonych przez certyfikowanych terapeutów dzieci uczą się jak tworzyć satysfakcjonujące relacje z innymi, jakie zachowania są społecznie akceptowalne, a jakie nie, jakich granic nie należy przekraczać, uczą się odczytywać i nazywać emocje, gesty i mowę ciała, W czasie zajęć wspierane są: • komunikacja – umiejętność słuchania, reagowania na wypowiedzi innych, zadawanie pytań; • umiejętności społeczne – nawiązywanie kontaktu wzrokowego, tworzenie i utrzymywanie granic, pomaganie innym, rozwiązywanie konfliktów; • radzenie sobie w trudnych sytuacjach – nauka asertywności, proszenie o pomoc; • emocje – rozpoznawanie, nazywanie, stopniowanie; • budowanie własnej tożsamości- odkrywanie swoich cech, mocnych i słabszych stron. Ważne, by grupa była na podobnym poziomie wiekowym, poznawczym, intelektualnym i komunikacyjnym – wówczas formy wsparcia będą adekwatne do możliwości każdego uczestnika, aby mógł w pełni skorzystać z zajęć.
Jak wyglądają zajęcia TUS? Trening Umiejętności Społecznych to regularne spotkania, raz w tygodniu, w tej samej grupie uczestników. Ta systematyczność zajęć i niezmienność grupy są ważne, by uczestnicy czuli się bezpiecznie i mieli możliwość rozwijania swoim umiejętności w środowisku, któremu ufają.
Do kogo skierowane są zajęcia TUS? Zajęcia TUS skierowane są do dzieci: • z diagnozą całościowych zaburzeń rozwoju (Zespół Aspergera, Autyzm), lub z podejrzeniem występowania zaburzeń rozwojowych; • mających trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu kontaktów społecznych; • nieśmiałych, wycofanych społecznie; • mających trudności z przestrzeganiem norm społecznych; • z trudnościami z adaptacją do nowych sytuacji.
Jakie są najważniejsze cele zajęć? • kształtowanie i rozwijanie umiejętności społecznych; • kształtowanie i rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, poszerzanie zasobu słownictwa; • kształtowanie i rozwijanie umiejętności przestrzegania zasad; • uczenie się rozpoznawania emocji i potrzeb, znaczenia gestów, ekspresji mimicznej i ciała; • odreagowanie napięć emocjonalnych; • kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów i nabywanie umiejętności współpracy w grupie; • kształtowanie umiejętności radzenia sobie z porażkami i niepowodzeniami; • rozwijanie świadomości własnego ciała i własnej osoby; • rozwijanie zainteresowań i pobudzanie do nawiązywania relacji i interakcji rówieśniczych; • kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji, wyrażania własnych potrzeb i emocji.